شرح خبر
تکنولوژی
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت: پهنای باند را افزایش داده‌ایم
طی ۸ ماه اخیر ۱۰۰ گیگابیت به ظرفیت ترانزیت بین‌الملل کشور اضافه شده است.
1401/06/02 12:44*آرشیو*

در حالی که در ماه‌های اخیر بسیاری از کاربران از کاهش سرعت و کیفیت اینترنت و اختلال مدام در سرویس خود شکایت می‌کنند، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که افزایش مازاد پهنای‌باند باعث شده‌ کاربران اختلال و قطعی اینترنت در مسیرهای بین‌الملل را متوجه نشوند.

امیر محمدزاده لاجوردی که از زمان روی کار آمدنش به عنوان مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت این اولین بار است که گفت‌وگو می‌کند با حضور در صداوسیما اعلام کرد که وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت برنامه جدی برای توسعه شبکه زیرساخت و افزایش ظرفیت پهنای باند در نظر گرفته‌اند.

در همین زمینه هم آماری از میزان توسعه شبکه ارتباطات زیرساخت ارائه شد، آماری که مقایسه آن با آمار ارائه شده توسط رگولاتوری دولت دوازدهم نشان می‌دهد که توسعه پهنای باند و شبکه ارتباطی در کشور به کندی پیش می‌رود.

در این برنامه اعلام شد که ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ از ۱۰ هزار و ۴۱ گیگابیت برثانیه به ۳۶ هزار و ۳۱۳ گیاگابایت بر ثانیه رسیده است.

 طبق آخرین گزارش رگولاتوری در دولت دوازدهم ظرفیت در این بخش تا خرداد سال ۱۴۰۰ عدد ۳۱ هزار و ۹۰۳ گیگابیت برثانیه اعلام شد. طبق این آمار از تیر سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۰ تنها ۴ هزار  ۴۱۰ گیگابیت برثانیه به ظرفیت شبکه انتقال کشور اضافه شده است.

همچنین در این برنامه اعلام شد که ظرفیت اینترنت پهنای باند بین الملل که از سال ۹۶ تا انتهای سال ۱۴۰۰ از هزار و ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۷هزار  ۱۱۹ گیگابایت برثانیه رسیده که در حدود ۴.۷ برابر شده است. طبق آخرین گزارش رگولاتوری دولت دوازدهم تا اخر خرداد سال ۱۴۰۰ این رقم معادل ۵ هزار ۴۸۹ گیگابیت برثانیه بوده است. در این زمینه هم اگر از ابتدای تیر ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۰ را در نظر بگیریم تنها در ۸ ماه، فقط هزار و ۶۳۰ گیگابیت برثانیه به ظرفیت پهنای باند بین‌الملل کشور اضافه شده است.

از سوی دیگر ظرفیت پهنای‌باند داده‌های داخلی از سال ۹۶ تا انتهای سال ۱۴۰۰ از ۶ هزار و ۹۶۸ گیگابایت بر ثانیه به ۳۲ هزار گیگا بایت برثانیه رسیده است. طبق اخرین آمار ارائه شده توسط رگولاتوری دولت دوازدهم میزان پهنای باند داده‌های داخلی کشور تا خرداد سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۸ هزار و ۲۱۴ گیگابیت برثانیه بوده است. در این زمینه هم از تیر ماه سال ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۰ تنها ۳ هزار و ۷۸۶ گیگابیت بر ثانیه به ظرفیت در این بخش اضافه شده است.

همچنین در این برنامه اعلام شد که ظرفیت ترانزیت بین الملل از سال ۹۶ تا انتهای سال ۱۴۰۰ از هزار و ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۴ هزار و ۹۹۴ گیگابیت بر ثانیه رسیده است. این ظرفیت تا پایان خرداد ۱۴۰۰ و دوماه مانده به تحویل وزارت ارتباطات دولت دوازدهم به وزارت ارتباطات دولت سیزدهم برابر با ۴ هزار و ۸۹۴ گیگابیت برثانیه بوده است. یعنی در عرض ۸ ماه تنها ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ظرفیت ترانزیت بین‌الملل کشور اضافه شده است.
افزایش ۳۰ درصدی مازاد پهنای باند

موضوع تجربه بد کاربران در ماه‌های اخیر در استفاده از اینترنت از دیگر موضوعاتی بود که در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مدیرعامل زیرساخت به بحث گذاشته شد. در این مورد مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت پاسخ روشنی به اختلال‌های اینترنتی در چند ماه گذشته نداد و تنها گفت که  شرکت ارتباطات زیرساخت با راه‌اندازی قطب مراکز داده در تلاش برای بهبود تجربه کاربران از سرعت و کیفیت اینترنت است.

امیر محمدزاده لاجوردی در این مورد گفت: «نیازهای مردم مختلف است. ما براساس شاخص‌ها هر لحظه رصد می‌شویم و باید نسبت به وضعیت سرعت اینترنت پاسخگو باشیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که ما باید ببینیم که نیاز مردم متناسب با چه کاربردی است و در چه کاربردی این احساس از سمت کاربران وجود دارد. تمرکزمان را دقیقا روی همان کاربردها گذاشته‌ایم.»

او افزود:‌«از طریق روش‌ها و مدل‌های مختلفی همانند آوردن CDNهایی که کاربران بتوانند به صورت محلی به محتوای مورد نظر دسترسی داشته باشند اقدام کرده‌ایم. ما یک پروژه بزرگی در شرکت ارتباطات زیرساخت به نام قطب مراکز داده را آغاز کرده‌ایم. عملا از ۴ نقطه در کشورمان یعنی تهران، مشهد، شیراز و تبریز این پروژه را شروع کرده‌ایم و می‌خواهیم قطب مراکز داده راه بیندازیم. به این معنی که اگر الان یک کاربری که می‌خواهد از یک محتوایی در مشهد استفاده کند همان جا محتوایش را به صورت محلی دریافت کند و نیاز نباشد که درخواستش به تهران یا خارج از کشور برود.» به باور لاجوردی بحث محلی‌سازی درخواست‌ها بسیار روی کاهش زمان پاسخ  و افزایش سرعت و کیفیت اینترنت تاثیر دارد. به گفته او قرار است امسال اولین قطب مرکز داده توسط زیرساخت راه‌اندازی شود و با اینکار کاربران تجربه بسیار بهتری در استفاده از محتوای مورد نظر خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده که این شرکت با افزایش میزان مازاد پهنای باند، و تزریق به موقع آن به شبکه ارتباطی جلوی کاهش کیفیت و سرعت اینترنت را هم بگیرد.

لاجوردی گفت: «الان ۳۰ درصد بیش از نیاز کاربران پهنای‌باند داریم. اینکه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین یک بخشی از ارتباط بین الملل ما قطع می‌شود، ولی کاربران احساس نمی‌کنند یا اینکه در خلیج فارس یک بخشی از ارتباط ما قطع می‌شود  و با توانمندی داخل ارتباط را وصل و کاربران خیلی متوجه نمی‌شوند، به دلیل این است که ما الان ۳۰ درصد مازاد نیاز کاربران پهنای‌باند داریم که این میزان را داریم به ۵۰ درصد هم می‌رسانیم.»

نظرات
نام :
ایمیل :
کشور
شهر :
متن :