استاندارد USB چهار (USB 4) :

این استاندارد جدیدترین نوع USB است و در سال 2019 معرفی شده است. USB4 بر اساس مشخصات استاندارد Thunderbolt 3 ساخته شده است و همه امکانات تاندربولت 3 را در خود دارد. سرعت انتقال 40 گیگابیت بر ثانیه دارد، دقیقا مانند تاندربولت 3. در این ورژن فقط از پورت Type C استفاده می‌شود.

تفاوت این ورژن با تاندربولت در این است که دیگر نیاز به مجوز از اینتل نیست. ولی با همه این وجود به انداره نسل‌های قبل این نسل فراگیر و در دسترس نیست.

اگر تا به این جای مقاله را با دقت خوانده باشید، متوجه شده اید که چرا ابتدای مقاله گفته شد نمی‌توان تاندربولت را با Type C مقایسه کرد. چون تاندربولت یک استاندارد و پروتکل است و Type C فقط یک پورت و درگاه است. از این درگاه هم تاندربولت 3 هم USB 3 و هم USB 4 برای انتقال داده بهره می‌برند.

پس اگر بنا به شناخت تفاوت و مقایسه باشد باید USB Type C را با Thundrbolt مقایسه کرد. لپ تاپ هایی که دارای پورت تاندربولت هست مدل لپ تاپ ایسوس TUF Gaming FX516PR-B و لپ تاپ ایسوس ROG Zephyrus GU502LW-B.

تفاوت بین Thunderbolt 3 و USB Type C

از آنجا که USB 4 در اکثر دستگاه‌ها وجود ندارد ما تاندربولت 3 را با USB 3.2 مقایسه می‌کنیم. چون در این ورژن از پورت Type C استفاده می‌شود، از آن به عنوان USB TypeC نام می‌بریم.

1- تاندربولت 3 سرعت 40Gbps دارد در حالی که USB TypeC فعلا با سرعت 20 Gbps کار می‌کند.

2- تاندربولت 3 در صورتی که نتواند به عنوان استاندارد تاندربولت به دستگاه متصل شود، استاندارد USB 3 را امتحان می‌کند. در این مواقع Thunderbolt 3 با سرعت USB با دستگاه ارتباط برقرار می‌کند.

3- تاندربولت 3 می‌تواند به عنوان یک  USB TypeC عمل کند، اما USB نمی‌تواند به عنوان Thunderbolt 3 کار کند.

4- تاندربولت 3 را می‌تواند به عنوان یک اسلات PCIe برای افزودن سخت افزار استفاده کرد(مانند افزودن کارت گرافیک اکسترنال) در حالی که USB Type C از این امکان پشتیبانی نمی‌کند.

5- تاندربولت 3 می‌تواند محتوای ویدیویی را در دو نمایشگر 4K یا یک نمایشگر 5k ارائه دهد در حالی که  USB TypeC می‌تواند یک نمایشگر 4K را ارائه دهد.

6- تاندربولت 3 در مورد سرعت و نمایش فیلم عملکرد بهتری دارد. چون نسبت به USB TypeC سریعتر به داده‌ها دسترسی پیدا می‌کند.

در انتهای مقاله می‌توان گفت، ممکن است جهانی را ببینیم که فقط USB 4 با رابط Type C در دستگاه‌ها وجود دارد. چون در پروتکل USB نیاز به دریافت مجوز از اینتل نیست. بخاطر همین ممکن است تقریباً همه چیز از طریق پورت USB متصل شود ، از جمله دستگاه‌های ذخیره سازی ، مانیتورها ، کلیدهای امنیتی و موارد دیگر.